zaterdag 23 juli 2016

C Dolmadakia maken (Met rijst gevulde wijnbladeren)


 De benodigde pannen

De rijst, 
ongeveer 400 gram, 
laten wellen in water

Uien Snijden ik heb twee 
grote uien gebruikt


Ik heb er ook Paprika 
doorgedaan 
een rode en een gele, 
die moesten op :),
heel fijn gesneden


 De Ui en de Paprika aanfruiten 
in de koekenpan of wok, 
ik heb geen knoflook gebruikt
In het recept staat dat je 
dat ook erdoor kunt doen, 
ik was het vergeten, maar ben 
ook geen knoflook fan


500 gram Rundergehakt 
erdoor roerbakken.



Dan de gwelde 
rijst erdoor doen


Dan de Munt en Tijm 
fijnsnijden en erdoor doen 
en stond peterselie in het 
recept had ik ook niet maar 
heb wel tijm uit eigen tuin 
dus vond dat wel een 
lekkere kruid




 
 Dan de kruiden erdoor, kaneel, 
paprikapoeder, zout, peper, 
nootmuskaat (eigen toevoeging)

 En dan nog citroensap 
1 kwart thee kopje heb 
het een beetje op 
gevoel gedaan


 Dan tomatenpuree 
(in het recept staat tomatensaus 
voor bv pasta, maar dat had 
ik even niet bij de hand en 
had geen zin om naar de 
winkel te gaan dus vandaar 
tomatenpuree)

Dan heb je de 
vulling nu klaar

Een paar bladeren op de 
bodem van de pan leggen, 
zodat je gerecht niet 
aanbrandt of blijft plakken 
op de bodem van de pan, 
raadzaam is het om de lelijke 
bladeren te nemen en de 
kapotte bladeren, zodat je 
de mooie gave bladeren 
kunt gebruiken voor 
het gerecht.

Dan gaan ik nu de bladeren 
1 voor 1 vullen 
ik laat hier 1 zien 

 Leg ongeveer een eetlepel 
vulling op het blad

Dan vouw je de onderkant 
links en rechts naar 
boven over de vulling

 Dan rol je het blad verder 
(voorzichtig en niet hard 
drukken, zodat je de bladeren 
niet beschadigd) en niet 
helemaal door draaien, 
want kijk maar naar 
de volgende stap...
 Dan vouw je de zijkant naar 
binnen zo dat als je verder 
rolt de zijkanten bedekt worden 
met het overig blad

 En dan heb je de eerste 
Dolmadakia klaar!

Dan doe je ze in de pan boven op de 
bladeren een voor een en tegen 
elkaar aan en als de bodem bedekt 
is doe je daar een laag bovenop.
En dan vul je de pan met water tot aan 
de rand van je pakketjes en 
daar doe je weer een bord ovenop 
om naar boven drijven te voorkomen.
 Dan moeten ze nog 30 
tot 45 minuten koken 

Dan zijn ze klaar om te eten, 
zowel koud als warm zijn ze 
lekker en als je er een tomatensausje 
bij maakt is ook erg lekker. 
De mijne zijn iets aan de flauwe 
kant geworden maar als je er 
maggie bij doet smaakt het heerlijk




Geen opmerkingen:

Een reactie posten